Після повномасштабного вторгнення в Україну, просування медіаграмотності стало питанням національної безпеки. Надання вчителям та учням можливості розпізнавати дезінформацію, що розколює суспільство, а також безпечно орієнтуватись в онлайн-просторі стало як ніколи важливим.

Мехрі Дракман, директорка IREX в Україні/старша радниця з глобальних програм IREX

Мехрі Дракман

Про проєкт

Мета проєкту IREX «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті» — посилення стійкості до дезінформації та маніпуляцій шляхом зміцнення навичок критичного сприйняття інформації серед освітян та учнівства та формування попиту на якісну інформацію. 
Основна діяльність проєкту спрямована на інтеграцію інфомедійної грамотності в освітні програми закладів загальної середньої освіти та програми підвищення кваліфікації вчителів. Проєкт виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства США в Україні та в партнерстві з Міністерством освіти і науки України, Міністерством культури та стратегічних комунікацій України та Академією української преси. 

Мережа проєкту

5 300+

вчителів

2 400+

шкіл

84 000+

учнів

25

інститутів післядипломної
педагогічної освіти

21

заклад вищої освіти

*Інформація станом на кінець 2024 року

Методологію проєкту використовують у більш ніж 20 країнах світу

Illustration

Навчально-методичні матеріали

Методичні матеріали проєкту з інтеграції медіаграмотності у шкільні предмети розміщені на сайті МОН, платформах МОН «Всеукраїнська школа онлайн» та проєкту «Фільтр» МКCК. З 2018 по 2022 рік було розроблено понад 300 уроків. Матеріали з мистецтва, української мови та літератури отримали гриф МОН.

Мистецтво (9 клас)

25 уроків

Українська мова та література (8, 9 класи)

125 уроків

history-war-worrior-knight-horse

Історія України та Всесвітня історія (8, 9, 10 класи)

158 уроків

  • Універсальні матеріали та продукти проєкту

    ● Онлайн-курс із інтеграції медіаграмотності у шкільні предмети.● Набір роздавальних матеріалів для проведення вправ.● Збірка універсальних уроків для класної й позакласної роботи. ● Конструктор вправ для розвитку базових навичок інфомедійної грамотності. 
    Запропоновані навчальні матеріали — це алгоритми уроків, які можна провести онлайн або в класі, щоби разом з учнями потренувати навички інфомедійної грамотності, ураховуючи контекст інформаційного простору під час війни. Вони можуть бути використані як для класної роботи, так і для позакласних заходів, і дають можливість вчителям інтегрувати медіаграмотність у межах своїх навчальних програм, незалежно від того, чи викладають вони гуманітарні, точні чи природничі науки.

  • Просвітницькі матеріали для широкої аудиторії

    ● Анімаційні відео для розвитку критичного мислення.● Подкаст про протидію радянській пропаганді в культурі, побуті та святкових традиціях українців. ● Набір матеріалів щодо посилення стійкості до шкідливих інформаційних впливів під час війни. ● Інформаційні постери, картки з практичними порадами для кожного споживача інформації у щоденному житті. 

Роль проєкту в протидії інформаційним впливам під час війни

99%

вчителів зазначили, що участь у проєкті допомогла їм розпізнавати та протистояти інформаційним впливам під час війни

90%

вчителів зазначили, що використовують матеріали проєкту під час уроків

95%

вчителів зазначили, що матеріали проєкту зробили уроки цікавішими для учнів

83%

вчителів зазначили, що допомагають комусь аналізувати інформацію, яку ті споживають після початку повномасштабного вторгнення

*Дані опитування, яке проводилось серед учителів проєкту в травні 2023 року.

Чому варто приєднатися до проєкту?

Приєднавшись до проєкту, вчителі отримують можливість не лише вдосконалити свої професійні навички, а й стати частиною великої спільноти освітян, які змінюють підхід до навчання в Україні. Учасники проєкту пройдуть навчання з інфомедійної грамотності та отримають відповідні матеріали для впровадження цих навичок в освітній процес, що допоможе учням розвивати критичне мислення і сприятиме формуванню свідомого, відповідального суспільства. 

Можливості для розвитку

Учасники проєкту долучаються до різноманітних очних та онлайн-заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації та професійний розвиток. Вчителі мережі отримують ексклюзивні інформаційні підбірки з актуальними матеріалами з теми медіаграмотності та критичного мислення, а також освітніх трендів. Освітяни проєкту мають доступ до електронних навчально-методичних матеріалів та сертифікованих курсів підвищення кваліфікації.

Професійна спільнота

Приєднавшись до проєкту, ви станете частиною команди сучасних вчителів, які активно впроваджують інноваційні підходи в освіту. Тут ви зможете обмінюватися досвідом, вдосконалювати свої професійні навички та працювати з колегами, які поділяють ваші прагнення до розвитку навичок критичного сприйняття інформації серед учнів. Окрім того, ви отримаєте професійну підтримку та наставництво від команди та експертів проєкту, які будуть супроводжувати вас на кожному етапі участі.

Урахування контексту

Проєкт реагує на виклики війни, активно досліджуючи потреби освітян в умовах кризової ситуації. У відповідь на ці виклики оновлюються розроблені продукти та створюються нові уроки та вправи, що допомагають підвищити стійкість до інформаційних впливів. Окрім того, для учасників організовуються медіаграмотні ретрити за кордоном, що забезпечують безпечний простір для обміну досвідом й поглибленого занурення в тему медіаграмотності.

004_Startup_Icon_64x64

Сталість та підтримка 

Проєкт на системному рівні підтримується Міністерством освіти і науки України, Міністерством культури та стратегічних комунікацій України. Також підтримується стале партнерство з ІППО та ЗВО в забезпеченні повного циклу медіаосвіти та постійної професійної підтримки освітян. Команда проєкту вивчає та впроваджує досвід країн-лідерок із розвитку медіаграмотності, адаптуючи його під український контекст.

Запобігання медіатравмі

Проєкт працює над питанням медіатравмування, що виникає внаслідок впливу медіа на психоемоційне здоров’я освітян та учнів під час війни. У межах проєкту проводяться дослідження і розробляються навчально-методичні матеріали для протидії медіатравмуванню та сприяння здоровому споживанню медіаконтенту. Також пропонується навчання для освітян, яке допоможе їм підтримувати учнів в адаптації до медіапростору та збереженні емоційного добробуту.

Реєстрація для участі у проєкті

  • Хто може взяти участь у проєкті?

    ● До участі запрошуємо вчителі усіх предметів середньої та старшої школи (5-11 класи) закладів загальної середньої освіти усіх форм власності. ● Тимчасово переміщені вчителі можуть подаватися до участі, проте можливість подачі заявок освітянами, які фізично знаходяться на тимчасово окупованих територіях, відсутня.● До також проєкту можуть долучатися заклади освіти, які знаходяться в інших країнах та підпорядковані Міністерству освіти і науки України. ● Конкурс відкритий для вчителів, які не були залучені до проєкту раніше.

  • Як проходитиме відбір?

    ● Освітяни, які бажають приєднатися до проєкту, мають заповнити та подати заявку на участь індивідуально. ● При відборі учасників організатори віддаватимуть перевагу заявникам, які нададуть обґрунтовану мотивацію, чому вони хочуть долучитись до проєкту. ● Відібрані вчителі отримають підтвердження про проходження конкурсного відбору на електронну скриньку, зазначену під час реєстрації. ● Учасники конкурсу, чиї заявки не будуть відібрані для подальшої участі, отримають інформацію про це на електронну пошту.● Відповіді про результати відбору будуть надіслані орієнтовно за декілька тижнів після завершення подачі заявок (січень 2025 року).

  • Як відбуватиметься навчання?

    ● Для того, щоб приєднатися до проєкту, вчителі мають пройти комплексну підготовку, що включатиме онлайн-курс з медіаграмотності, базове навчання з інфомедійної грамотності, а також навчання з інтеграції інфомедійної грамотності в навчальні предмети. Навчання триватиме з січня по березень 2025 року (детальну програму отримають відібрані учасники). Загальний обсяг навчання – не менше 17 годин (0,6 кредиту ЄКТС) . За результатами навчання учасники, які успішно пройдуть всі етапи, отримають сертифікати (за кожен етап окремо). До та після навчання команда проєкту проведе анонімне опитування для оцінки ефективності програми. ● По завершенню навчання вчителів запросять приєднатися до мережі проєкту, надаючи доступ до всіх переваг та можливостей, які доступні учасникам.

Image placeholder
Image placeholder

Тисніть на кнопку нижче, щоб приєднатися! 

До кінцевого терміну реєстрації залишилось:

0днів
0годин
0хвилин


Контактна інформація

Якщо у вас виникли запитання або пропозиції, будь ласка, зв'яжіться з нами.

Юлія Гуза

Location illustration photo

керівниця проєктів
Академії української преси

+ 38 (067) 638-71-62

au.moc.pua%40azug.y

Юлія Кулик

Location illustration photo

координаторка проєктівАкадемії української преси

+38 (050) 734-45-79

au.moc.pua%40kyluk.y

Юлія Рицик

Location illustration photo

асистентка проєктівАкадемії української преси

+38 (067) 372-27-33

au.moc.pua%40ofni

Проєкт «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті» виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства США в Україні та в партнерстві з Міністерством освіти і науки України, Міністерством культури та стратегічних комунікацій України та Академією української преси.

Illustration


Illustration


Illustration


Illustration


Illustration


Made with